Hadrians’ Wall Path, Verenigd Koninkrijk, 4 juni – 12 juni 2022

Dag 1: Vertrek uit Nederland, aankomst in Carlisle

Na twee jaar van uitstel is het zover. Iedereen uit de eerste groep die dit jaar Hadrians’ Wall Path gaat lopen, is om stipt 5.00 uur op Schiphol aanwezig. Iedereen is klaar voor vertrek.
Bepakt en bezakt met Engelse drop en een rolletje King-pepermunt (ter ere van de verjaardag van de koningin) zijn ze op weg naar het Verenigd Koninkrijk. Op weg naar de muur van Hadrianus.
Met veel plezier heb ik ze uitgezwaaid.
Ik wens hen en begeleider Joost Jan Hendriks een hele mooie en goed lopende reis.
We gaan omhoog met het vliegtuig en direct daarna weer omlaag zo kort is de vlucht.
Volgende stop is de metro, aansluitende trein net niet gehaald, bonus koffiemomentje noemen we dat maar. Even later de trein in, het boemeltje zorgt voor knikkebolletjes. Heerlijk relaxen en met een schuin oog de mooie velden van schotland en engeland in ons opnemen.

En dan zijn we er. Net te vroeg voor de check in, precies op tijd om een vrije middag te hebben in Carlisle. Kathedraal, kasteel, terrasjes worden gepakt. De geheime tuinen en bijzondere plekjes worden gevonden.

We bezoeken de prachtige kathedraal met een dak vol sterren en we bekijken het kasteel dat sinds ongeveer het jaar 1100 in de verdedigingslinie stond: het afweren van het barbaarse volk, tegenwoordig noemen wij de barbaren Schotten.

De pelgrimspaspoorten liggen klaar voor gebruik.

We hebben er zin in. Acht dagen lopen in de voetsporen van de Romeinen. Acht dagen pelgrimeren door het glooiende Engelse landschap.

Dag 2: Met de kop in de wind, Bowness on Solway – Carlisle (24 km)

Heerlijk geslapen. Ik ben als eerste in de ontbijtzaal , 8:00 uur. Mmmm te weinig actie, ik spreek de kokkin aan er staat nog niet klaar. 5 minutes. Allright, ik ben er niet gerust op.
De ontbijtzaal stroom vol met onze groep en met de andere gasten. Ik stuur de receptie de keuken in om de kok te helpen, Alleen gaat zij dit niet trekken. De serveerster neem ik mee, zodat ze de bestselling en kan opnemen bij onze groep. Enfin, het lukt, ietsje later maar het lukt om te vertekken met de taxis en een volle maag.
David de taxichauffeur staat klaar, tassen achterin. En ik stap in aan de bijrijder kant. Toch niet, ik zit achter het stuur. Iedereen lacht, alles is omgekeerd hier in engeland. De taxis dropped ons 25 min later bij het begin punt.
Stempeltje, elkaar succes wensen en lopen maar, na 50 meter weer terug met de hele groep we liepen verkeerd.

Het is droog, tikjeltje fris, maar de zon begint door te breken. De jas gaat uit. We zien al een Klein stukje hadrian’s wall. Een zingende leeuwerik, zo mooi. Engels gras, lupinen vol in de bloei.

Verschillende tempos qua lopen, geen probleem na 1,5 uur stoppen de eersten en sluiten we weer aan. Kopje thee onderweg, kopje koffie onderweg, het gaat lekker. Dan komt er een taai lang saai recht stuk
Wind vol tegen
Een stuk waar je echt stuk op kunt gaan, we komen er samen door

En we kunnen na een mooie stop bij een klein kerkhof weer de landelijke slingerweggetjes en weilanden over. Het blijft droog, de sfeer is er al. Dat voelt fijn en goed.

Er wordt bij de laatste stop tucjes, noootjes en gekke trucjes gedeeld.
Het is gezellig, we lopen door.
De laatste loodjes zijn pittig. Maar na 26 km eindigen we samen op het terras en proosten we op deze eerste mooie wandel dag.
Na het Sunday roast dinner, douchen en dan naar bed.
Hadrian wat voor moois heb je morgen voor ons, we kunnen er alleen maar over dromen.

Dag 3: Carlisle – Walton (20 km)

Nadat wij weer een stempel in ons Hadrian’s Wall-paspoort hebben gekregen, gaan we op stap.

De bagage laten wij achter, die wordt voor ons vervoerd. In onze dagrugzak nemen wij mee een lunchpakket, een afscheids-kadootje van het hotel.
We hebben weer zin om aan de wandel te gaan, Iedereen is ontspannen en blij om weer te mogen lopen, er wordt gelachen en de mooie plaatjes worden vrolijk vastgelegd.
Het pad stijgt liicht, langzaam laten wij de kust achter ons, de heuvels komen later.
Rond de middag vinden we de perfecte lunchplek, zittend op een romeinse weg in het weiland. Machtig mooi.

Mooi Is een van de regels van dit pad:. Het is niet de bedoeling dat wij op de gebaande paden lopen.

Om erosie te voorkomen, lopen wij dus onze eigen weg.

We ontmoeten meerdere wandelaars, komend van voor en achter. We lopen door, de zon breekt door en het landschap bolt. Langs de meidoornstruiken die een tunnel vormen, door een wei met koeien en hier en daar een stier. We horen de fazant, zo bekend hier in deze streek, maar spotten doen we hem nog niet.
De schapen groeien hoe verder wij komen in aantal, 3 speelse paarden komen ons dag zeggen.
Bij het eindpunt vinden we de brouwerij die vandaag open zou moeten zijn.
Op het terras van de brouwerij, uitkijkend over het dal en de horizon erachter, drinken wij met smaak ons etappedrankje
Onze vaste chauffeurs staan op de afgesproken tijd en plek alweer voor ons klaar. Gastvrij worden we na een mooie rit in het hotel ontvangen.
Fijn om de schoenen uit te kunnen doen en te genieten van een heerlijke douche en dito maaltijd.
Een fijne plek om deze mooie dag in rust af te kunnen sluiten..

Dag 4: Langs wachtposten en forten, Walton – Gilsland (24 km)

Wat staat er op het programma vandaag. De route is 14 km lang. Meer en meer is het Hadrians’ Wall Path stijgend en dito dalend. Het weer is weer prima. Bewolkt, maar droog en de zon staat op het punt van doorbreken.
Fijn is dat de route, met geel witte eikels, goed is uitgepijld. Verdwalen is lastig, we kunnen ons focussen op de omgeving.
De route loopt deels door particuliere weilanden. In het Verenigd Koninkrijk heeft de voetganger bijna overal vrij toegang. Via poortjes komen wij eenvoudig van de ene op het andere terrein.
Het is de derde dag, we voelen ons lichaam meer en meer. Het gezelschap en de omgeving bieden ontspanning.
We lopen langs de muur, zien oude wachtposten. We praten met amerikanen, nederlanders en engelsen. We klimmen via trappen over de muur en nog een keer en nog een keer. Leuk en speels.

Dan zijn we rond 1300 uur bij het fort, de stempelpost, iedereen als een kind zo blij. Er wordt bij het Birdoswald Roman Fort vrolijk gestempeld en de gemiste stempel van gisteren wordt gezet.
Souvenirs, kaartjes en cappuccinos worden gekocht. De lunch bestaande uit brood, soep, ijs, koekjes smaakt goed. Ja het wandelleven is goed.

De zon wordt krachtiger, er wordt gesmeerd, hoedjes worden opgezet en petjes 180 graden gedraaid om onze rood wordende achterkant te beschermen.
Na een lange stop, lopen we de laatste 3 km van vandaag, heel veel muur, mooie plaatje en dan zijn we er al, kwart over drie. In de tuin van de pub proosten we weer met elkaar op een geslaagde dag.
Nu weer terug in ons hotel, douchen, andere kleren en straks samen eten. Morgen meer.

Op de kaart   Soms is het goed je weer even te oriënteren. Wij zijn bij de blauwe stip. Een stukje noordelijker dan we in Nederland gewend zijn. En dat is merkbaar, in de avond gaat de zon laat onder. ‘s chtends om 4.30 uur is het alweer licht.

Dag 5: On top of the world, Gilsland – The Sill (17 km)

Ochtendroutine, rustig wakker worden, kopje thee, ontbijten , tas pakken en hop de taxi in. We zijn het inmiddels gewoon, we hebben het ritme te pakken.
Ongemerkt verlaten wij vandaag Cumbria en lopen wij Northumberland binnen. Het landschap wordt steeds heuvelachtiger. En juist van die heuvels maakten de Romeinen gebruik, de muur volgt de toppen van dit gebied, zo maakten zij gebruik van de hindernissen die de heuvels vormen.
We kruizen het spoor, steken de rivier over, langs de vogelverschrikkers en gaan trapje op en af. Het pad loopt door moestuin en, langs een fotogenieke kraai en beeeehhh Marley het schaap. Wandelwol ligt overal voor het oprapen.
Het begint weer warm te worden en we beklimmen een steile helling. Boven begint het weer te betrekken, zowaar regen. Jassen aan, snel nog een koffietentje in, waar sommigen alleen warme melk krijgen ipv cappuccino, haha.

Af en toe is het best even spannend, de harde wind waait mij tijdens het stijgen soms uit balans.

2 uur lang aardige regenbuien, dat merk je. Ondertussen blijft het flink stijgen en is ons tempo gedaald naar 2,5 km per uur. Die Romeinen wisten wel waar ze de muur bouwden!

De muur is prachtig en gelukkig klaart het weer op. We zijn op weg naar het hoogste punt van de muur, het heet Winshield Gregs (345 meter). Op weg naar dit punt klimmen we tientallen trappen op en af,
De vermoeidheid slaat toe en telkens denken we er te zijn maar achter de horizon duikt dan opeens weer een heuvel op.
Maar dan staan we op de top! On top of the world….🕺

Om stipt 1600 uur, lopen we de pub binnen, missie geslaagd. Iedereen is binnen en trots op elkaar en zich zelf.

Een pub annex hotel waar het bier goed wordt breschermd…..

De avond van dag 5

Engelse humor? Of moeten wij de plannen wijzigen?…..

Dag 6: Klimmen en dalen, Steel rigg – Chollerford (21 km)

Vandaag staat de “zwaarste” etappe op het programma. 21 km, sterk stijgen en dito dalen. Beetje spannend, en tegelijkertijd hebben wij er zin in.
Stap voor stap lopen wij door de ochtend heen. We staan stil bij de bekende boom van Robin Hood, we passeren een black adder. Nee niet Rowan Atkinson, we zien de echte slang.
We helpen elkaar, stoppen regelmatig en komen na 5,2 km bij housesteads aan, een oude romeinse nederzetting. Indrukwekkend. Hier stempelen er flink op los, eten en drinken wat.
Om 12:15 gaan we weer verder. Is ook hard nodig want ondertussen is ons moyenne gedaald naar 2 km per uur. Tijd voor actie.
Dit lukt, terwijl we genieten van het mooiste stukje van de muur, althans dat vind ik. De muur rolt prachtig over het landschap. Wij bewegen met de eeuwen mee.
Klimmen, klauteren via de vele trappetjes, hekjes met 4 verschillende sluitingen, vele soort en schapen, paarden en nieuwsgierig koeien, we stappen door. Met elke 1,5 uur even tijd voor een pauze.

Dan loopt de een voor dan de ander, we lijken in die zin ook wel op een slang van mensen die langs en over de wall gaat.

Vandaag was een zware en tegelijkertijd spectaculaire wandeldag, een dag van superlatieven, en dat geldt niet in het minst voor de groep.
Trots op iedereen, petje af, we hebben het vandaag samen gedaan….en we hebben ervan genoten.

Tijd

Neem de tijd
hij ligt hier zo mooi
voor het oprapen

Dag 7: Mijlpaal bereikt, Chollerford – Three Tuns (26 km)

Vroeg op en om stipt 8:30 beginnen we met lopen. Veel langs de weg vandaag, maar ook door en over weilanden. 82 hindernissen tellen we tot de finish. Dit kunnen hekjes (hier noemen ze dat Kissing Gates), muurtjes en trappen zijn.

De muur is op enkele kleine stukjes na voor ons niet meer zichtbaar. We lopen vandaag in de directe nabijheid van de ‘military road’, de weg die door de Romeinen ten zuiden van de muur is aangelegd voor het vervoer van vrouwen, kinderen, voedsel en legermateriaal. De oude weg is nog steeds in gebruik, inmiddels is deze voor ons Westerse comfort geasfalteerd. Het glooiende landschap laat ons nog steeds klimmen en dalen. Regelmatig voelen wij ons ‘on top of the world’.

Prettig is dat de route ook vandaag weer erg goed is aangegeven. Met eikels en gele pijlen, je kunt ze eigenlijk niet missen.

26 km, de vaart zit er gelijk goed in en de pauzes zijn getimed. Rond 1330 hebben we er 15,8 km opzitten. Tijd voor een langere break bij onze stempelpost, scones en koffie. Heerlijk. Onder tussen zijn we vandaag de 100km gepasseerd, leve de smartphones😁

We laten een groepsfoto maken. Dat doet een lieve vrijwilliger die het pad in goede conditie houdt.

Bij de Robin Hood Inn krijgen wij onze een-na-laatste stempel, het eindpunt komt langzaam maar zeker in zicht.

De uren na de pauze zijn pittig met een brandend zonnetje. Gelukkig is er ook nu nog veel moois te ontdekken en te zien. De vele schapen, de dansende koren en grasvelden, het konijn the dat het hazenpad kiest, de oehoe, de wulp en de water reservoirs.

Dag 8 en dag 9: The finsih bereikt, Heddon on the Wall – Wallsend (24 km)

Yes!!! We hebbben het gedaan!
We lopen de laatste uren voornamelijk langs de river de Tyne. Onderweg zien we 8 vissers die een competitie aan het houden zijn. Ze vangen platvissen, deze worden dan gemeten. Diegene die na 4 uur vissen de meeste cm’s vangt wint.
Dan lopen we Newcastle binnen, leuk, 7 bruggen tellen we in de verte.

Met nog 5 km te gaan zijn we de drukte van Newcastle weer uit. Heerlijk. We eten een late lunch, doen nog een spelletje en gaan ervoor.

We passeren een beeld met de naam ‘Yesterday, today, forever’
Het paard en wapentuig representeren het verleden.
Het huis is symbool voor het heden.
De kinderen zijn voor altijd de toekomst.

En dan zijn we er ineens, groepsfoto, knuffels, hier en daar een traan, trots op ons zelf en op elkaar.
We hebben het samen gedaan!!!
Alle 12 hebben we het gehaald. 7 mooie wandel dagen.
We zetten de laatste stempel en nemen de tijd om te landen. Iedereen deelt waar zij trots op is. Mooi.
En nu? Na een mooie afscheidsavond zitten we nu op het vliegveld, voldaan en ontspannen.
Nagenietend en stiekem droomend over nieuwe reizen, nieuwe avonturen.
Dank je Hadrian Wall, dank je groep en dank je Irene.

Martine, Anja, Desirée, Marjo, Tipy, Truus, Marjan, Elly, Eveline, Heleen en Aleid dank voor jullie vertrouwen en een compliment voor jullie doorzettingsvermogen, het viel soms echt niet mee. Maar juist daardoor werd het een top-reis, jullie hebben het allemaal gedaan!

Joost dank je wel voor je enthousiasmerende begeleiding. Je spelletjes onderweg, je humor en je doortastendheid op momenten die daarom vroegen hebben de groep tot grote hoogten gebracht. Fijn dat je dit voor hen en mij hebt willen doen.

Fb-volgers dank voor al jullie reacties en support! Fijn om te merken dat we werden gevolgd.

En ik? Ik weet het zeker: dit was een einde van een reis die zeker wordt vervolgd. Met de tips en suggesties van de mensen uit de groep staat de reis volgend jaar in juni en augustus weer op de agenda. En jij kunt mee!!

Meer info een aanmelden doe je via deze link.