Dag 0, 24 mei 2022: Een voorproefje van wat komen gaat…

Om alvast in de stemming te komen ben ik de groep vooruit gereisd. Vier dagen gaan wij wandelen in Zuid-Limburg. Ik ga invallen voor Irene.

Tussen de wandelingen door verblijven wij bij Abdij Rolduc. Na de files te hebben getrotseerd ben ik hier vandaag zeer gastvrij ontvangen.

De kloostergangen ademen de sfeer van vroeger uit. Van de jaren dat de broeders hier door de gangen liepen, op weg naar de kapel, de refter of de eigen kloostercel. Tegenwoordig lopen hotelgasten door de gangen. En in de komende dagen zijn hier ook pelgrims.

De plek klopt, alle kamers zijn in gereedheid gebracht, het wandelprogramma is er klaar voor. Ik kijk er naar uit de wandelaars hier morgen te ontvangen.

Dag 1, woensdag 25 mei 2022: Kennismaken en inlopen (15 km)

Invallen voor Irene is bijzonder.
Daarom ben ik dankbaar voor het vertrouwen in mij. Onze gasten leven mee En na de koffie met vlaai gaan we op weg.

Vanaf abdij Rolduc lopen wij de Craneweyer-route. Langs diverse meren en beekjes stijgen en dalen wij deze heuvelachtige omgeving in. Aan het water nemen wij tijd voor een pauze.

In het kasteel zit tegenwoordig een hotel.

Tot medio de jaren 70 van de vorige eeuw was dit het gebied van de mijnen. We zien her en der kolenwagens, oude mijningangen en sterk overwoekerde spoorrails.

Veel afwisseling in het landschap, er is kunst onderweg. We worden getrakeerd op gezang.

Onderdeel van deze route is de Wilhelminaberg. Iedereen wil  via de langste trap van Nederland (508 treden!) naar boven en weer naar beneden. Petje af voor deze dames!

Helaas moest ik op de rugzakken letten 🙈

In de zon bereiken wij via het spoortunneltje rond half zes het eindpunt. Mooi op tijd voor een etappedrankje en voor een aansluitend heerlijk diner.

Een ontspannen einde van een gezellig 1e dag in Limburg.

Morgen starten we met de Via Coriovallum.

Dag 2, Hemelvaartsdag 26 mei 2022; Dauwtrappen (5km) en Via Coriovallum (Spaubeek – Heerlen, 17 km)

Voorzichtig lopen we ons wakker. Het is al licht als we starten. We lopen over kleine paadjes door het landschap met mooie uitzichten.

En na een overvloedig ontbijt lopen we van Spaubeek naar Heerlen.
Water, kastelen, holle wegen. kappeletjes.

Twee pelgrims hebben vanuit hun woonplaats Heerlen deze nieuwe pelgrimsroute door het zuiden van Limburg ontwikkeld. Je kunt kiezen voor rondwandelingen en lijnwandelingen, de begin- en eindpunten zijn per OV zeer goed bereikbaar. Goede kaartjes zijn via de site van deze route beschikbaar. Ook is er een GPX-track en kom je onderweg stickers tegen die de goede richting wijzen.

Regelmatig is er een stempel. Die vind je bij kappeletjes, cafe’s en op andere plekken.

En regelmatig kruist de ene pelgrimsweg de andere….

Naarmate wij dichterbij Heerlen komen, nemen de kleuren van dit voormalige mijnbouwgbied toe.

En in hert centrum wij kennis met de eeuwenoude religie.

De sfeer is ongedwongen. We babbelen wat af. En we lachen in all puurheid wat af

Dag 3: vrijdag 27 mei 2022:  Via Coriovallum (Heerlen – Klimmen – Valkenburg  ong. 21 km)

Vanaf het stadse Heerlen lopen wij de heuvels van Zuid-Limburg in. Over de kalkrijke gronden, langs wijngaarden en door dorpjes met namen als Winthagen en Craubeek volgen wij de pelgrimsroute Via Coriovallum. In de voetsporen van de Romeinen lopen we vandaag bijna de 22 kilometers die de Romeinen per dag liepen.

De Romeinen hebben vast niet zoveel gelachen zoals wij vandaag.

We blijven genieten van het uitzicht en de prachtige natuur.

Taart hebben we bij een vriendin van een van de gasten gegeten Wat een heerlijk welkom In hun tuin

Het lopen vraagt veel van de voeten. Als Gerry aangeeft dat ze iets voelt, gaan we preventief te werk. Met wandelwol loopt zij kranig verder.

Via de kluis van Schaelsberg lopen wij in de richting van Valkenburg.

Onder de indruk zijn wij bij aankomst in Valkenburg. Nog maar een jaar geleden was hier zoveel schade door de ‘wateroverlast’. Nu is de meeste (zichtbare) schade hersteld. De bloemen bloeien als vanouds De terrassen zijn open en drukbezocht. Een heerlijk eindpunt van vandaag.

Dag 4: zaterdag 28 mei 2022: Via Coriovallum ( Houthem/Sint Gerlach – Spaubeek, ongeveer 20 km)

Na het ontbijt is het tijd om uit te checken.  Bij de ingang van de abdij verzamelen wij ons voor onze laatste wandeling.

Vandaag starten wij bij Houthem/Sint Gerlach. Dat is een pelgrimsplek bij uitstek, een refugio is hier voor pelgrims ingericht. In het mozaiek in de stiltekapel zit een Jacobsschelp verstopt. Het vraagt goed kijken, maar dan zie je het ook.

In de grote kapel ligt heilig zand. Elke dag wordt dit ingezegend. Van heinde en ver komen mensen om dit zand mee te nemen. Het heeft een heilzame werking voor de tuin.

En verder gaan wij weer.  Over heuvels en door dalen. Over karrensporen door het landschap.

Schuilplekken zijn hier van ntaure aanwezig. We hebben het niet nodig, maar maken er graag gebruik van.

Bij abdij Rolduc kregen wij een lunchpakket mee.

De verse, hier gekweekte, aardbeien kopen wij onderweg.

Kerken en klooster zijn hier te over. Fijn dat ze regelmatig open zijn.

In Spaubeek nemen wij onder het genoegen van een drankje afscheid van elkaar. We nemen afscheid van een groep die zomaar bij elkaar kwam.

“Zomaar” een aantal dames die elkaar ontmoeten en 4 dagen samen gaan lopen over de Via Coriovallum.
Daar waar geproefd kan worden aan de weg naar Santiago.
We maken kennis met het onderweg zijn Met de waardevolle gesprekken die als vanzelf lopend plaatsvinden.
We vertrouwen op onszelf en op elkaar
Het geeft energie
Steeds meer staan we stil bij bijzondere plekken. En zo laten we de dag uitgaan
We nemen afscheid.
De organisatie door irene was zoals gebruikelijk perfect geregeld
Dankbaar kijk ik terug op deze mooie reis
Zomaar is niet meer zomaar. Zomaar is een ervaring geworden’
Anita, Marjo, Gerry, Eveline, Anita,  Connie, Ina, Trudy, Fennie, Janneke en Caroline dank dat je erbij was. Yvonne dank voor de bezielende begleiding en voor je humor en luisterend oor. Vanuit Scheveningen wens ik elk van jullie een mooie zomer, elk op je eigen pelgrimspad.
Graag tot ziens!

Zin om ook een keer mee te lopen? Meerdaagse mogelijkheden vind je hier.