Hadrians’ Wall Path, Verenigd Koninkrijk, 3 augustus – 11 augustus 2022

Dag 1: Vertrek uit Nederland, aankomst in Carlisle

Voor dag en dauw is iedereen die per vliegtuig reist op Schiphol.
We herkennen elkaar al snel, van eerdere wandelingen of door de wandelschoenen.
Sommigen blijken op het vliegveld te hebben ‘geslapen’, anderen kozen vannacht voor een hotel bij Schiphol en weer anderen werden door familie of geliefden voor de vertrekhal afgezet.
Wat iedereen deelt is de zin in deze lang verwachte wandelreis. Het enthousiasme is voelbaar en zichtbaar.
Om 4.30 uur is de groep compleet. Ik wens hen en Christina Weenk-Veloo, de begeleider van deze reis, een buen camino en zwaai hen uit.
Best spannend, hoe lang zullen de rijen op,Schiphol zijn? Zal de bagage in Newcastle aankomen? Is er tijd voor koffie?
Dat zijn de zorgen van een hedendaagse reisdag.

De reis is begonnen. Ook de andere twee deelnemers zijn per trein inmiddels onderweg.

Zorgen die al snel als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Het inchecken en de security gaat snel en soepel, de kokosmakroon in het vliegtuig smaakt goed en bij aankomst staat de bagage en de metro al voor ons klaar.

Wat volgt is de ontmoeting met de reisgenoten die per trein naar het VK zijn gereisd. We reizen met de trein en met elkaar verder naar het westen. Het landschap is groen en heuvelachtig. ‘Zien we in de verte al een stuk van de muur van Hadrianus?’

Rond twee uur zijn we bij het hotel in Carlisle, de heerlijke bedden vragen om een dutje. Maar niet voor lang. In kleine groepjes verkennen we in de namiddag de stad en elkaar. Tijdens het eten voelen we ons na een lange dag al heel vertrouwd.
Morgen gaan we op stap. Hadrians’ Wall wacht (al 1900 jaar) op ons. Wij zijn er klaar voor….

En ook de  pelgrimspaspoorten liggen klaar voor gebruik.

Dag 2: Met de kop in de wind, Bowness on Solway – Carlisle (24 km)

Onze taxibusjes zijn er ruim op tijd om ons naar Bownes on Solway te brengen. We zijn opgewonden als voor een schoolreisje. We rijden door glooiend landschap, en zien aan de overkant ‘the Scottisch borders’.
Bij Kings Arms worden er afgezet.
We gaan op pad en lopen door het poortje bij het formele startpunt. De eerste stempel is gezet, we zijn begonnen!!!

Bij het startpunt hebben wij zicht op zee. In de komende dagen lopen wij door naar kust aan de andere kant van het Verenigd Koninkrijk.

De route is prachtig, over smalle paadjes door bosjes en door weilanden, de mensen groeten vriendelijk en maken altijd even een praatje. Wat is dat fijn en waarom doen we dat thuis eigenlijk niet.

We pauzeren in de natuur, soms in en onder grote oude eiken. De route is best lang maar goed te doen en mooi groen tot aan het eind.

We drinken ons etappedrankje in de tuin van de pub naast ons hotel.
Moe maar zeer voldaan kijken we terug op een mooie dag met prachtig weer, zelfs aan de warme kant soms, maar we klagen niet.

Dag 3: Carlisle – Walton (20 km)

Vandaag vertrekken we ontspannen vanuit het hotel, onze bagage wordt vervoerd naar onze volgende accommodatie. We lopen terug naar de kathedraal en gaan onder de weg door naar het park.we zijn ‘back on track’.

We lopen alweer door een prachtige omgeving, de ruimte, de blauwe lucht, de dieren op aai-afstand, zo gastvrij om over prive grondgebied te mogen lopen. We oefenen alvast wat met stijgen en dalen en stenen trappetjes op en af. De ‘kiising-gates’ die we doorgegaan zijn, zijn niet meer te tellen, tientallen inmiddels.

Opeens mist één van ons haar telefoon, na enig belwerk is deze gevonden in het hotel en zal deze opgehaald worden en gaat per taxi naar het volgende adres, opgelost, de rust keert terug en we vervolgen onze weg,

De ‘snelle groep’ is op de hoogte en we blijven in contact en zo lopen we allemaal relaxed en in ons eigen tempo.

In de zon genieten we en ontmoeten we andere Wall Walkers.
We hebben ons etappedrankje gedaan bij de Brewery dus huisgebrouwen bier! Na het douchen eten we in het sfeervolle hotel.

Dag 4: Langs wachtposten en forten, Walton – Gilsland (14 km)

Het is vandaag (veel) kouder dan voorspeld, op zich prima nu de eerste klimmetjes op ons pad kwamen.
De muur is met gejuich begroet en met een uitgebreide fotoshoot. De wandeling is weer prachtig qua uitzichten en landschap.

Met veel plezier vindt Wouter onze volgende stempel. Leuk om de ‘pelgrimspaspoorten’  hiermee te vullen.

Qua interesses en behoeften zijn er verschillen in de groep en dat kan en mag er zijn. Waar de een graag stevig doorstapt, wil de ander graag stilstaan bij de informatie panelen en weer een ander neemt de tijd om mooie plaatjes vast te leggen. Het kan allemaal, we geven elkaar de ruimte.

Op de kaart   Soms is het goed je weer even te oriënteren. Wij zijn bij de blauwe stip. Een stukje noordelijker dan we in Nederland gewend zijn. En dat is merkbaar, in de avond gaat de zon laat onder. ‘s ochtends om 5.00 uur is het alweer licht.

Dag 5: On top of the world, Gilsland – The Sill (17 km)

Het is vandaag perfect wandelweer om te stijgen en dalen, bewolkt, niet warm en een lekker koel briesje in de rug.
We beginnen met het beklimmen van een trappetje over een muurtje, en lopen door een moestuin.
Ongemerkt verlaten wij vandaag Cumbria en lopen wij Northumberland binnen. Het landschap wordt steeds heuvelachtiger. En juist van die heuvels maakten de Romeinen gebruik, de muur volgt de toppen van dit gebied, zo maakten zij gebruik van de hindernissen die de heuvels vormen.

Er volgen nog vele trappetjes en muurtjes.

En dan begint het klimmen, bergje op en berg af en zo steeds meer, hoger en nog een keer. We zijn op weg naar het hoogste punt van de route…..

De muur is prachtig en gelukkig klaart het weer op. We zijn op weg naar het hoogste punt van de muur, het heet Winshield Gregs (345 meter). Op weg naar dit punt klimmen we tientallen trappen op en af,
De vermoeidheid slaat toe en telkens denken we er te zijn maar achter de horizon duikt dan opeens weer een heuvel op.
Maar dan staan we op de top! On top of the world….🕺
We komen op tijd aan in The Sill, een bezoekerscentrum en ook onze overnachtingsplek voor vannacht.
We proosten tijdens ons etappedrankje en zijn aangenaam verrast over de accommodatie.
Morgen de meest mooie en zware etappe (zeggen ze), we gaan het meemaken.

Dag 6: Klimmen en dalen, The Sill – Chollerford (23 km)

Na een onrustige nacht en een rumoerige ochtend zijn we er klaar voor. De meest pittige etappe ligt op ons te wachten, de zon is ons goed gezind.
De omstandigheden zijn geweldig:
De heldere lucht, de vergezichten, de boom van Robin Hood…
Eindeloos veel bergen klimmen wij op en dalen wij weer af. Soms via een rotspad, regelmatig via trapperjes en nog vaker gewoon over het gras maken wij vele, vele hoogtemeters. Het tempo ligt laag, soms is het meer klimmen en klauteren dan lopen.

Horeca, een winkel of welke voorziening dan ook is niet aanwezig. We doen het met wie we zijn en wat we bij ons hebben. En dat blijkt, op een klein tekort aan water na, ruim voldoende.

Het is een topdag.

De beloning is magisch. Een kop koffie als je er al haast niet meer in durft te geloven.
Een etappedrankje in de tuin van het hotel, met uitzicht op het water. Ons hernieuwde zelfvertrouwen.

Dag 7: Mijlpaal bereikt, Chollerford – Three Tuns (26 km)

De afgelopen dagen waren pittig wegens het landschap. Vandaag word de zwaarte bepaald door het weer. De zon laat zich goed zien. In de middag loopt de temperatuur op tot 29 graden in de schaduw.

Onderweg treffen wij een volunteer van het Hadrians’ Wall Path. Hij verteld over alle activiteiten die door hem en zijn collega’s worden gedaan om deze route natuurlijk en toegankelijk te houden. We hangen aan zijn lippen, we bedanken hem voor zijn inzet en voor de mooie ervaring.

Prettig is dat de route ook vandaag weer erg goed is aangegeven. Met eikels en gele pijlen, je kunt ze eigenlijk niet missen.

Een omleiding leidt ons door een mooi bos, langs struiken met eetbare berrys en over de paarse heide. Een erg mooie d-Tour.

Tijdens een pauze word ik aangeraakt door een paard. Hij zet zijn hoef tegen mijn bil. Op blote voeten vlucht ik. Gelukkig neemt hij net als ik afstand.

Bij een cafe krijgen wij weer een stempel. De kaart is bijna vol….

Op het warmst van de dag lopen wij door weilanden en door open gebied. Met elkaar beslissen wij dat wij het voor vandaag voor gezien houden. Met de taxi snijden de meesten van ons een paar kilometer af, en dat voelt goed.
Morgen alweer de laatste wandeldag. Walls end is ons einddoel. We bereiden ons voor op een feestelijke aankomst.

Dag 8 en dag 9: The finsih bereikt, Heddon on the Wall – Wallsend (24 km)

Vandaag op tijd vertrokken vanwege de warmte. Besproken dat er een escape is met de taxi of het ov.

We zijn verrast over de mooie route, door het park, lekker in de schaduw. Een klein stukje (500 m) langs de weg met lawaai en yutlaatgassen maar gelijk daarna over de boulevard met allemaal bruggen. We genieten van onze eerste pauze in het park en de tweede pauze is in een lekker koele tent aan de Thyne.

We vervolgen ons pad langs een verband leuk haventje en we pauzeren de laatste keer op het gras, de laatste etenswaren worden met elkaar gedeeld, de groep is iedere dag wat meer een groep geworden.

De laatste 2,5 mile vertragen we, het is bijna zover, we plukken een paar bramen, de voorhoede is binnen zien we in de groepsapp

Het is maar een bordje maar we geven elkaar een boks of een high five.

Aan de kust, in Whitley bay, drinken we ons zeer welverdiende etappedrankje.
Iedereen heeft (bijna) alles gelopen. Ik voel me trots en ontroerd want ik weet van de blaren en het afzien op sommige dagen en op sommige stukken.
Eén van ons neemt een duik in zee (ijskoud) anderen houden het bij het koeken van de voeten.
We hebben het gedaan! In de sporen van de Romeinen liepen wij van kust naar kust. Het was een onvergetelijke ervaring.
Petje af en diepe buiging voor Christina en voor elk van de reisgenoten, ik noem hun namen: Wouter, Sé, Sanneke, Petra, Monique, Christa, Ingrid,  Jessica, Dorien. Catharina, Ine en Margo.

Heb jij zin om deze reis in een komnend jaar te lopen? Klik dan op deze link en je leest de mogelijkheden en de data.